Vi tillsätter domare till de flesta matcherna själva. Administrationen av detta leds av domaransvarig (D) med hjälp av en representant från respektive lag som våra domare tillhör. Normalt har vi ca 20 - 30 st aktiva domare.
Barndomare dömer 5-5 resp 7-7 och utbildas varje år från våra 14-åringar via en obligatorisk regel/domarutbildning (3h)
Ungdomsdomare dömer 9-9 resp 11-11 utbildas varje år från våra spelare/ledare
För matcher på lite högre nivå (Skåneserier, Pojkallsvenskan etc) använder vi oss av externa domare från t ex Skåneboll eller SvFF.
Föräldrar/ledare dömer 3-3.
Bokning av domare
Tävlingsmatcher som administreras av Skåneboll/SvFF
- domarbokning sker "automatiskt"
- ledarna hanterar sena "matchändringar"
För alla tävlingsmatcher så sker normalt sett bokningen av domare direkt från de uppgifter som finns i fogis. När vi själva tillsätter domare så gör vi det via systemet domarkvitto.se (som i sin tur hämtar aktuella matchuppgifter från fogis). Och för de matcher som Skåneboll/SvFF tillsätter domare till, så dyker domarnamn etc upp i matchuppgifterna i fogis.
Träningsmatcher som administreras av Skåneboll/SvFF
- gäller endast för våra seniorlag där vi behöver "kvalificerade" domare och/eller assisterande domare
- kontrollera att "domare" dyker på matchen i fogis
- ledarna hanterar sena "matchändringar"
Övriga träningsmatcher
- domarbokning sker inte "automatiskt"
- kontrollera att "domare" dyker upp i domarkvitto.se på länken ovan eller kopiera länktexten https://domarkvitto.se/m/EzHaJ7Ka5imkrfQf8 till din webbläsare
- ledarna hanterar sena "matchändringar"
Ledare:
- bokar inte domare men bevakar att domare har blivit tillsatt genom länken ovan alternativt fogis (om extern domare)
- kontaktar domaren via sms dagen innan match och meddelar t ex plan. OBS gäller bara vid interna domare; mobilnummer till domaren finns på samma länk ovan.
- meddelar domare och D om matchen blir inställd/flyttad
- tillsätter minst en Matchvärd (se under Dokument) till alla hemmamatcher 5-5, 7-7 och 9-9 som bl a tar hand om domaren
- rapporterar till D vid problem t ex om inte domare dyker upp etc
Domare:
BOKNING
- Matchförslag kommer via epost. För Barndomare är det normalt föräldrarnas epost som används
- Svara (tacka JA eller NEJ) inom 24h, därefter går förfrågan till nån annan
- Lägg in aktiviteten i er kalender (eller motsv) så att ni inte glömmer bort tiden
- Skulle ni få förhinder kontakta D och lagets ledare. Om förhinder samma dag så kontakta nån av lagets ledare. Kontaktuppgifter finns på lagets hemsida.
MATCH
- ca 2h innan match kommer det en påminnelse via epost
- kom 10 min innan matchen börjar och presentera er för ledarna och Matchvärden
- ha med er pipa/klocka eller mobil/svart domartröja/gult och rött kort
- Matchvärden tar hand om dig under matchen om det skulle vara nåt problem
EFTER MATCH
- Klarmarkera matchen via notiserna som kommer via epost
- Viktigt att INTE klarmarkera matchen om den t ex har blivit inställd
BETALNING
- Kansliet betalar normalt ut pengarna en gång i veckan om du har meddelat
kansliet@iflodde.se vilket kontonummer som pengarna ska sättas in på.
Föreningens domaransvarig är Tobbe Dahlström och nås på
tobbe@mobsec.se alt 0733 68 96 91